Heijmans Vastgoed


Drie architecten, allemaal met een eigen signatuur

Reinier Ubels van MIX architectuur neemt je mee in zijn belevingswereld.

Het ambitieniveau voor Waterdorp ligt hoog. Want in deze tijd waar individualiteit zo’n belangrijke rol speelt en keuzevrijheid in hoge mate belangrijk is, kun je niet meer aankomen met een recht-toe-recht-aan-plan. Om ons doel te behalen hebben we een stedenbouwkundig plan laten maken met een heel duidelijke visie. Vervolgens hebben we drie architecten geselecteerd die hier gezamenlijk invulling aan kunnen geven. MIX architectuur is één van de bureaus die meewerkt aan de totstandkoming van dit unieke stukje Vathorst. We spreken Reinier Ubels.

“Ik zie het zo: de supervisor van het stedenbouwkundigeplan is de regisseur, wij architecten zijn de acteurs. We hebben allemaal hetzelfde ‘script’ gekregen met daarin de regels. Dit zorgt voor de samenhang. Het leuke is dat we er allemaal op onze eigen manier invulling aan geven, met ultieme variatie als resultaat.”

Eigentijds ontwerp met warme uitstraling

“Wij hebben een moderne vertaling gemaakt van de oud-Hollandse architectuur die je in bestaande waterdorpjes treft. Een abstractere, gestileerde uitwerking, zeg maar. Onze ontwerpen blijven verrassen. Van veraf word je geboeid door de contouren van de kapvormen, als je dichterbij komt is de compositie van de gevel heel interessant en als je pal voor het huis staat, zie je prachtige details in de gevel en het metselwerk.”

Reinier Ubels

Gevel met rijke textuur

“In onze keuze voor een eigentijds, modern ontwerp rust het gevaar dat het kil kan worden. Met een rijke hoeveelheid details in de gevel hebben we, naar mijn idee, de perfecte balans gevonden. Verschillende metselwerkverbanden,stenen op zijn kant en verspringingen zorgen voor een interessante textuur in de gevel die het geheel ‘spannend’ maken. Het licht doet de rest van het werk. De uitstraling van de gevel verandert met de stand van de zon mee.”

Details maken het huis

“Net als de andere architecten van Paal 13, 14, 15 en 18 hebben wij de voordeur een hoofdrol gegeven door hem rijk te ‘versieren’. Daarbij wordt de gevel mooi afgesloten op het punt waar hij de kap raakt, op dat punt hebben we een duidelijk accent gemaakt dat mooi past in het klassieke waterdorp-thema. Uiteraard wel weer op onze eigen manier.”

Een bijzonder huis dat verrast

Bij het bekijken van de ontwerpen van MIX architectuur valt de afgeronde hoekwoning op. Reinier legt uit hoe dat ontwerp tot stand is gekomen. “De kavel had een afgeronde vorm. Het was eigenlijk heel simpel, we hebben de vorm van het huis met de rooilijn van de kavel gelijk laten lopen. Het leuke is dat hierdoor een heel interessant huis is ontstaan met een prettige leefruimte, veel ramen en een heerlijk brede én diepe tuin. Als je het gebouw vanaf een afstand bekijkt, lijkt het een gesloten geheel. Dit komt omdat wij de penanten naast de ramen 10 centimeter hebben laten uitsteken. Kom je dichterbij, dan zie je dat er juist veel glas is. Ook hier weer die verrassing.”

Intensief en dankbaar

“Ik heb met heel veel plezier aan Paal 13, 14, 15 en 18 gewerkt, samen met mijn collega-architecten. Het was een intensief maar dank- baar proces om gezamenlijk tot zoiets bijzonders te komen. Dit plan heeft echt alle kwaliteiten in zich om straks als hoogwaardige woonwijk te worden gezien.”

 

Geen huis is straks hetzelfde

Coen Kampstra vertelt over de inbreng van Faro Architecten

Faro Architecten is bij Paal 15 betrokken door hun ervaring met het creëren van een dorpse sfeer in een nieuwbouwwijk. Daarbij zijn de ontwerpen flexibel, waardoor uitbreiding of een ander indeling makkelijk mogelijk is.

Zo'n groot huis biedt mogelijkheden

Coen Kampstra vertelt enthousiast: “De opdracht aan het team van architecten was helder: zorg voor een dorpse variatie. De missie is wat mij betreft meer dan geslaagd. Bijna geen huis is straks hetzelfde. Er zijn verschillende type huizen, de architectuur is steeds anders, de gevelkleur wisselt en door de opties die aangeboden worden, ontstaat nog meer variatie. Het leuke aan de huizen in Paal 13, 14, 15 en 18 is de grootte. Hierdoor hebben kopers straks de mogelijkheid voor bijvoorbeeld een kamer en suite, een slaapkamer op de begane grond of een werkruimte aan huis.”

Alsof het nooit anders geweest is

“Naast de architectuur en het ontwerp van de huizen hebben we ons ook beziggehouden met de positie van de huizen. Als je dit goed doet, gaan ze allemaal de verbinding met de omgeving aan en ontstaat een heel prettig dorps sfeertje. Het voelt logisch en als vanzelf ontstaan, als je hier straks rondloopt.”

Coen Kampstra

Huizen en omgeving allebei even belangrijk

“Ook de inrichting van de openbare ruimte is van belang. In een dorp horen geen brede straten met aan beide zij- des mogelijkheden om te parkeren. Parkeren doe je dus op eigen terrein, in een hofje en er zijn enkele parkeerplaatsen op straat. En waar het ene huis een privéstoepje heeft, heeft het andere een voortuin met groene haag. Heel speels en informeel.”

Een klassieke touch

“Onze ontwerpen hebben een klassieke touch. De formele gevel heeft grote ramen. De ramen hebben vaak een mooie verdeling met roedes en zijn altijd groot, zodat het binnen lekker licht is én je optimaal verbonden bent met buiten. Onze huizen hebben grote overstekken en de voordeur heeft een prominente rol. Deze trekt de aandacht door bijvoorbeeld een mooi bovenlicht met geïntegreerde verlichting.”

Alle huizen hebben iets bijzonders

“Per woning hebben we gezocht naar een element dat haar bijzonder maakt. Dus zie je straks huizen met speelse dwarskappen, huizen met uitstekende kozijnen en huizen die opvallen door de verbijzondering in het metselwerk. Iedere architect speelt daar op zijn eigen manier mee. Wij hebben bijvoorbeeld hele vlakken opvallend anders gemaakt, alsof het dichtgemetselde ramen zijn.”

Geïnspireerd op boerderijen met schuren uit de omgeving

 

Coen heeft ook één van de specials in Paal 15 ontworpen.We hebben het hier over de 2 prachtige twee-onder-een-kap-woningen die samen iets weg hebben van een boerenschuur. “De simpele vorm en enorme kap die tot aan de eerste verdieping naar beneden loopt, is typerend voor de schuren die je veel op de boerenerven in de omgeving ziet staan. De twee heel chique huizen hebben door hun enorme breedte veel te bieden. We hebben het huis ingedeeld alsof we te maken hadden met een oude schuur die gerenoveerd moest worden, waardoor de vorm van het huis optimaal benut is. De hoeken van de begane grond zijn volledig uit glas opgetrokken en in het midden van de achtergevel hebben we een serre met een vide gemaakt. Door de openheid krijg je een beetje een loftgevoel.”


Samen wordt het nog beter

Sharon van Kempen vertelt over de bijdrage van Groosman aan Paal 15

Sharon van Kempen en Mark Siebers van Groosman werkten ook weer mee aan Paal 15. Samen met de andere architecten ontwerpen ze huizen waarmee ze de juiste snaar raken en daarmee de beoogde dorpse sfeer neerzetten.

Geïnspireerd door bestaande waterdorpen

Sharon vertelt: “Het ontwerp van onze woningen is geïnspireerd op de bestaande waterdorpen zoals Abcoude en Loenen aan de Vecht. Als je daar rondloopt, zie je huizen die een heel formele voorgevel hebben. Alle verfraaiing en daarmee de ‘status’ van de bewoners is aan de voorzijde zichtbaar. Aan de zij- en achterkant van de huizen is ruimte voor uitbreiding en aanpassingen. Heel handig, want hierdoor kunnen we veel uitbreidingsopties aanbieden.”

Martje Thelen

Oud-Hollands met een twist

“We hebben oud-Hollandse huizen met een knipoog naar de toekomst bedacht. Belangrijk uitgangspunt voor onze ontwerpen is de symmetrie van de voorgevel, dat zie je in de raampartijen. Daarbij heeft elk huis een unieke ‘versiering’. Van luiken tot roedes in de ramen en rijke details in de gevels rondom de voordeur en de dakrand. De oude geglazuurde bakstenen hebben we op een originele manier terug laten komen. Ze geven de gevel een fleurige uitstraling. Hier woon je niet in het zoveelste huis in de rij, maar in een huis dat herkenbaar is door de kleur, details of vorm.”

Kleurenpalet biedt ruimte voor variatie

“Baksteen is een typisch Hollands bouwelement. Ik vind het prachtig. Het is warm, duurzaam en je kunt er alle kanten mee op. De architecten hebben gezamenlijk een palet van baksteenkleuren vastgesteld. Daar variëren we allemaal op onze eigen manier mee door te spelen met de metselwerk-verbanden en de kleuren. Onze huizen hebben bijvoorbeeld aan de zij- en achterkant altijd een andere kleur dan aan de voorkant. Dat is best bijzonder, maar past volledig in de waterdorpse bouwstijl.”

Dorpsicoon 'De school'


Eén van de dorpsiconen in Paal 15 komt van de Groosman- ontwerptafel. “De identiteit van een dorp kenmerkt zich door een aantal beeldbepalende en/of collectieve gebouwen. Wij hebben er daarom voor gekozen om woningen volgens het karakter van een school te ontworpen. We hebben gedaan of er op deze plek een school stond die gesloopt is en waarvoor nieuwbouw in de plaats is gekomen. De School is herkenbaar én onderscheidend. Het dak en de gevel hebben dezelfde kleurtoon, waardoor de vier extra brede huizen samen één geheel vormen. Een gebouw dat een statement maakt aan de Brink. Aan de voorzijde refereren de verdiepingshoogte en de ambachtelijk ramen aan de schoollokalen. Achter de ramen gaan zeer royale woonkamers en leefkeukens schuil. Bij de hoekwoning is het 'klaslokaal' op de Brink gericht en in de torenkamer is de sfeer van een 'ouderwets' schoolgebouw duidelijk voelbaar. Bijzonder aan de School is trouwens dat de voor- en achtertuinen als een collectief geheel ontworpen worden. Hierdoor wordt De collectiviteit die het schoolgebouw uitstraalt nog meer benadrukt.”